YouTube – miksi palvelu on mainostajien kultakaivos?

Kenellekään tämän jutun lukijalle tuskin tarvitsee enää selittää, mikä on YouTube. Maailman suurimman videopalvelun merkitys ja potentiaali mainostajille saattaa silti olla monilta vielä hieman pimennossa – YouTube-mainontaa vierastetaan varsinkin pienempien yritysten parissa syyttä suotta. Tässä jutussa käymme läpi syitä, joiden takia YouTube-mainontaa kannattaa pelkän harkitsemisen sijasta alkaa tehdä!

Kaikki on mitattavissa

Perinteisen TV-mainonnan vaikuttavuudesta on usein vaikea saada luotettavaa tietoa: se saattaa parhaimmillaankin olla melkoista arvauspeliä. YouTuben yksi kiistattomista eduista on se, että käytännössä kaikista mainontasi attribuuteista on saatavilla konkreettista, numeroin mitattavaa dataa. Saat esimerkiksi tietää, millaiset käyttäjät ovat päätyneet tuotteesi ostopäätökseen videomainoksesi kautta tai klikanneet sivustollesi – heidän ikänsä, sukupuolensa, harrastuksensa… Näet, mitkä ryhmät tuovat yritykseesi eniten rahaa sisään.

Yleisön hyvät kohdennusmahdollisuudet

Voimme jatkaa luontevasti edellisestä kohdasta. Saat paitsi tietää, millainen väki on tuotteidesi ja mainontasi perään – ja voit myös tehokkaasti kohdentaa mainontaasi heille. Voi toki olla, että käytössäsi on dataa muista lähteistä, kuten perinteisestä markkinointitutkimuksesta. Näiden tietojen perusteella voit niin ikään valita omat kohderyhmäsi: mainoksia esitetään YouTubessa vain niille ryhmille, joille sinä haluat sen tehdä. Television puolella on kyllä tehty tutkimuksia siitä, millaiset ihmiset katsovat mitäkin ohjelmia, mutta yksilöllistä valikointia ei TV-mainonnassa (ainakaan vielä!) kyetä tällä tavoin harjoittamaan.

Katsojia riittää kosolti

YouTuben suosio on suorastaan päätä huimaavaa. Voisimme kertoa siitä toinen toistaan huikeimmin superlatiivein, mutta pistetäänpä esille muutama avainluku:

  • Aktiivisia käyttäjiä kuukaudessa: 1,9 miljardia
  • Jaettujen videoiden määrä: Yli 5 miljardia
  • Yhden katseluistunnon keskimääräinen kesto: 40 minuuttia
  • Sisältöä jakaneita käyttäjiä: 50 miljoonaa
  • Toistettuja videoita yhden päivän aikana: 5 miljardia
  • Yhden minuutin aikana palveluun lisätään 300 tuntia videokuvaa

Sisällön määrä on valtava, ja sen laadullinen variaatio on niin ikään suurta. Tämä mahdollistaa sen, että YouTubesta on helppo löytää erittäin spesifejä kohdeyleisöjä. Mutta millaisia YouTuben katsojat tapaavat olla, mikäli asiaa tarkastellaan isojen lukujen valossa? Tehdäänpä katsaus.

  • Yli 80 % YouTuben käyttäjistä tulee Yhdysvaltain ulkopuolelta
  • 62 % käyttäjistä on miehiä – naisten osuus on kuitenkin kasvussa
  • Ikäryhmistä nopeiten kasvava ovat 35-55-vuotiaat käyttäjät
  • Milleniaalien parissa YouTube on huomattavasti televisiota suositumpi media
  • Palvelu toimii 88 maassa ja 76 kielellä
  • Keskimääräisen kuukauden aikana 80 % 18-49-vuotiaista amerikkalaisista käyttää YouTubea

Kuten yllä olevasta käy ilmi, kyse ei ole vain yhdestä verkkosivustosta muiden joukossa, jolla nyt sattuu olemaan videoita vähän tavallista enemmän. Kyseessä on perinteisen television veroinen tai monissa ryhmissä sen päihittävä kanava, jonka avulla voi tavoittaa merkittäviä määriä potentiaalisia asiakkaita.

Maksu tapahtuu todellisista katsojista

Siinä missä TV-mainonnassa maksetaan perinteiseen tapaan yleensä mainosspotin pyörittämiseen käytettävästä ajasta huolimatta siitä, kuinka moni spotin todella näkee ja kuinka moni poistuu sen aikana jääkaapille tai vessatauolle, maksetaan YouTubelle vain mainoksen todellisen katsojamäärän mukaan. Maksat vain niistä käyttäjistä, jotka ovat katsoneet mainoksesi loppuun tai katsoneet sitä vähintään 30 sekunnin ajan.

Ei vielä liikaa mainostajia

…otsikko tosin pitää paikkansa lähinnä pienemmillä kielialueilla, kuten Suomessa. Englannin ja muiden isojen maailmankielten YouTube-mainonnan markkinat ovat varsin saturoituneet, mutta suomenkielisillä videoilla erottuu vielä hyvin joukosta. Vain noin 10 % pienistä yrityksistä mainostaa YouTubessa, joten erityisesti pienikokoisilla yrityksillä on tarjolla on erittäin hyvä paikka erottua. YouTube on voimakkaasti kasvava markkinointikanava, joskin sen kasvun rajojen voi ennustaa myös meillä tulevan saturaatiopisteen suhteen vastaan lähitulevaisuudessa.

Ihmisiä on helppo osallistaa

YouTube on digitaalinen markkinointikanava, ja näin ollen sen mainosspottien avulla mainosten katsojia on helppo saada osallistumaan välittömästi. Mainosvideota klikkaamalla ja erilaisia kutsuja käyttämällä voit ohjata heidät haluamasi sisällön pariin, esimerkiksi verkkokauppaasi, uutiskirjeesi tilauslomakkeen pariin, lataamaan jotakin, jne. TV-mainonnassa tätä mahdollisuutta luonnollisestikaan ei ole.

 

Adalina