Urheilumaailman suurimmat sponsorisopimukset

Urheilusponsoroinnin kenttä tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia. Perinteisesti Suomessa on tavattu ajatella, että sponsorointi on lähinnä jonkinasteista hyväntekeväisyyttä: yritys antaa rahaa, urheilija kiittää nöyrästi ja pistää tarran kiinni sukseen. Todellisuudessa sponsorisuhteesta on kuitenkin mahdollista saada irti merkittävää hyötyä molemmin puolin. Brändille urheilun tuoma näkyvyys voi joskus olla aivan ratkaisevaa ja mullistavaa. Olemmekin keränneet alle muutamia esimerkkejä urheilumaailman suurimmista sponsorisopimuksista – viimeistään nämä todistavat, että sponsoroivan osapuolen on mahdollista saada rahoilleen vastinetta!

Rahapeliyhtiöt näkyviä sponsoreita

Yksi näkyvimmistä aloista urheilun sponsoroinnin alalla ovat rahapeli- ja vedonlyöntiyhtiöt. Tähän on parikin selkeää syytä. Ensinnäkin esimerkiksi Euroopan suuria pääsarjoja seurataan paitsi kotimaissaan ja -mantereellaan, myös laajalti ympäri maailmaa, etenkin Afrikassa ja Aasiassa. Afrikka on nouseva markkina vedonlyönnin suhteen, Aasia sen sijaan on ollut pelaamisen volyymiltaan jo pitkään todella suuri. Vetoyhtiöt saavat näkyvyyttä siis todella tärkeillä markkina-alueilla.

Lisäksi vedonlyöntiyhtiöiden mainontaa on monissa maissa rajoitettu tai se on jopa kokonaan kielletty. Muun muassa Suomessa tilanne on tällainen. Suorana nähtävistä ottelulähetyksistä on kuitenkin mahdoton lähteä sensuroimaan vetoyhtiöiden logoja. Vaikkakaan vetoyhtiöiden sponsorisopimukset eivät nouse arvoltaan kaikkein suurimpien joukkoon, on monista sponsorisuhteista muodostunut todella merkittäviä. Esimerkkeinä voisi nostaa vaikkapa West Hamin ja Betwayn sopimuksen tai Evertonin ja SportPesan vastaavan. Taannoin myös ahvenanmaalainen Paf sponsoroi Atletico Madridia.

Englannin Valioliigassa liikkuu isoa rahaa

Jalkapallo on kansainvälisesti maailman suurin ja seuratuin urheilulaji, joten ei ole mikään ihme, että arvoltaan kaikkein suurimmat joukkuekohtaiset sponsoridiilit löytyvät vihreän veran ääreltä. Keskimäärin Englannin Valioliigan joukkueet keräävät merkittävimmät rahasummat, tosin yksittäisistä seuroista suurin sponssisopimus löytyy Espanjasta.

Espanjan pääsarjaa eli La Ligaa sekä tietenkin myös Mestarien liigaa vuodesta toiseen tahkoava jättiläisseura Real Madrid kantaa pelipaitojensa rinnassa ”Fly Emirates” -logoa. Kyseessä on Arabiemiraattien Dubaissa päämajaansa pitävän Emirates-lentoyhtiön mainos, eikä kyse ole tosiaan mistään paikallislehden pikkuilmoituksesta: tämä pelipaidan pääsponssi (toki sopimus sisältää paljon muutakin kuin paitamainoksen) tuo Real Madridin kassaan rapiat 72 miljoonaa euroa kaudessa. Sopimus on viiden vuoden mittainen, joten sen kokonaisarvo ylittää huimat 360 miljoonaa euroa!

Legendaarisen brittiseura Manchester Unitedin Chevrolet-paitasopimus ei jää sekään kuitenkaan kauas Madridin valkopaitojen vastaavasta. Kuuluisan jenkkiautonmerkin logo ManU:n punaisen paidan rinnassa tuo Englannin pääsarjan 20 kertaa voittaneen seuran tilille noin 70 miljoonaa euroa vuodessa. Kyseessä on kuitenkin jopa seitsemän vuoden mittainen yhteistyösopimus, joten kokonaisarvoltaan se on vielä Realin Emirates-sopimustakin arvokkaampi.

Valioliigassa isoja sponssisopimuksia riittää. Manchesterin toinen joukkue – jota ei tosin viimeaikaisen menestyksen valossa voi väittää kakkosjoukkueeksi – eli Manchester City nettoaa Etihad Airways -lentoyhtiöltä noin 30 miljoonaa euroa kaudessa. Saman verran kertyy lontoolaisseura Tottenhamille amerikkalaisen vakuutusyhtiö AIA:n sopimuksesta. Valioliigan toiseksi suurin sponssisopimus on kuitenkin Chelsean sopimus Yokohama Tyres -rengasfirman kanssa: noin 35 miljoonaa euroa vuodessa.

Toki futis ei yksin valtaa joukkuesponssien kärkilistaa. Esimerkiksi koripallon NBA:ssa korkeimman rahasumman kerää 2010-luvulla sarjan todelliseksi kestomenestyjäksi noussut Golden State Warriors. Nykyisin Kalifornian Oaklandissa kotipaikkaansa pitävä seura nettoaa kautta kohti noin 20 miljoonaa dollaria eli noin 17,5 miljoonaa euroa kaudessa Rakuten-sopimuksesta. Rakuten, joka on tuttu myös FC Barcelonan sponsorina, on suuri japanilainen verkkokauppa, jota kutsutaan toistuvasti myös ”Japanin Amazoniksi”. NBA:n toiseksi suurin yksittäinen sponsorisopimus on arvoltaan suunnilleen puolet pienempi, Cleveland Cavaliersin sopimus Goodyear-rengasfirman kanssa.

Yksilötkin keräävät sponsseja

Toki myös yksilöurheilijat keräävät isoja sponsoreita puoleensa, vaikka yksittäisten sponsoroivien yritysten summat jäävätkin kokonaisia joukkueita pienemmiksi. Tavallisesti näissä tapauksissa tarkastellaankin kaikkien sopimusten kokonaissummia – ja tällaisessa vertailussa ykköseksi nousee tennistaivaan kestotähti Roger Federer. Wimbledonin kahdeksan kertaa urallaan nimiinsä vieneen sveitsiläisen kerrotaan nettoavan vuodessa huimat 50 miljoonaa euroa sponsorisopimusten kautta. Federerin kanssa diilejä ovat solmineet muun muassa Mercedes-Benz, Barilla ja Rolex.

Nike on ollut näkyvästi esillä urheilumaailmassa jo pitkään. Nykyään brändin suurimpia lähettiläitä ja sponsoroitavia ovat jalkapalloilija Cristiano Ronaldo ja koripalloilija LeBron James. Molempien kohdalla on arvioitu Nike-sponssin saattavan tuottaa jopa miljardin euron verran rahoja.

Kotimaassa liikutaan toki paljon pienemmissä summissa urheilijoiden sponsoroinnissa – promilleluokan sopimukset eivät silti ole välttämättä yhtään vähemmän merkittäviä kummankaan osapuolen kannalta.

admin