Tekstiviestimarkkinointi voi hyvin

Tekstiviestit ovat kuolleet? Vielä mitä! Siinä missä lähetettyjen tekstiviestien huippuvuodesta 2011 ollaan tilastoissa otettu reippaasti takapakkia, sinkosi Suomessa yhä vuonna 2018 noin pari miljardia SMS-viestiä. Vaikka WhatsApp, Facebook Messenger, Snapchat, Viber ja monet muut somen ja viestipalvelun välimaastossa luovivat sovellukset ovat vallanneet alaa perinteisen 160-merkkisen viestittelymuodon kustannuksella, tekstiviesti elää ja voi hyvin. Myös markkinoinnin kannalta tekstareilla on yhä edelleen paikkansa, ja älypuhelinten valtakaudella SMS-markkinointi on saanut jopa uutta tuulta purjeisiinsa.

Älypuhelimet ja tekstiviestit – epätodennäköinen liitto?

Aikana, jolloin voit kokea Las Vegasin älypuhelimestasi Lucky Vegas avulla, mikä on SMS-viestien paikka? Älypuhelinten ja 4G:n aikakaudella tekstiviestille ei monien mielestä pitänyt löytyä tilaa tai tarvetta: uudet monimediaiset viestintävälineet olivat viemässä paikan tältä ”historialliselta jäänteeltä”. Kuten kerroimme, on tekstareiden lähettely toki vähentynyt huippuvuosista, mutta ei missään nimessä loppunut.

Älypuhelinten aikakaudella yksi asia on ja säilyy: tekstiviestin varmuus. SMS-viestit kulkevat puhelinverkkoa käyttäen, eivätkä ne kaipaa kuin heikkolaatuisen signaalin. 4G- tai edes 3G-verkko ei todellakaan ole edellytys viestien käyttöön. Tekstiviestit kulkevat perille silloinkin kuin datayhteyttä ei syystä tai toisesta ole saatavilla.

Markkinoijan perspektiivistä katsottuna tekstiviestit ovat käteviä, sillä niiden lähettämiseen tarvitaan vain liidin puhelinnumero (ja lainkäyttöalueesta riippuen vastaanottajan suostumus). Viestilistojen luominen ja massaviestien lähettäminen on helppoa ja erittäin edullista. Erityinen etu tekstareilla on sähköposteihin verrattuna niiden todella kova avaamisprosentti: tavallisesti yli 80 % lähetetyistä viesteistä avataan. Sähköposteissa tämä pyörii 20-25 %:n tietämillä. Nykyisin tekstiviesteihin voi mainiosti upottaa www-linkkejä, jolloin liidi saadaan ohjattua halutulle saitille.

Mainosanalytiikan kannalta tekstiviestin yksinkertaisuus välineenä tekee siitä niin ikään helposti seurattavan – analysointi on helppoa, eikä sinun tarvitse juuri arvailla, mikä lyhyessä tekstimuotoisessa sanomassasi toimi tai ei toiminut. Viestin tiivistäminen ja tekstin purevuus nousevat tässä kanavassa toki avainasemaan.

Yksi parhaista asioista SMS-viesteissä on myös niiden nopeus ja tavoittavuus: mikäli et maksa somemainonnasta pitkää senttiä toisensa jälkeen, viestisi todennäköisesti hukkuu muiden mainostajien ja yksityishenkilöiden viestitulvaa. Tekstiviesti sen sijaan löytää tiensä omana ponnahdusikkunanaan vastaanottajan puhelimeen välittömästi – tekstareilla sanomasi ei huku muun kohinan joukkoon. Voidaan jopa sanoa, että tekstiviesti erottuu edukseen!

Apuvälineitä tekstiviestimainonnan hoitamiseen

Mainostajan kannalta onnekasta on, että tekstiviestitse tapahtuvaan mainontaan ja markkinointiin on tarjolla erilaisia apuvälineitä pilvin pimein – kenenkään ei siis todellakaan tarvitse näpytellä massaviestejä puhelimesta käsin tai turvautua puhelimen osoitekirjaan viestejä kohdennettaessa! Seuraavassa luomme lyhyen katsauksen markkinoiden parhaisiin tekstarimarkkinoijan apuohjelmiin. Järjestys on sattumanvarainen.

Textedly on pilvipohjainen SMS-palvelu, jota ei ole erityisesti räätälöity yrityksen koon mukaan. Kuukausittaisen maksun pohjalta hinnoiteullun järjestelmän kautta onnistuvat massaviestitykset, automaattisten vastausten luominen (liidit tapaavat vastata tekstiviesteihin melko ahkerasti!), viestien ajastaminen ja yli 300 merkin viestit. Vastaanotettavista viesteistä ei peritä erillistä maksua. Textedlyn erityisen hyviä puolia on sen monipuolisuus käyttäjien tietojen luokittelussa: jos tahdot ryhmitellä liidejäsi eri muuttujien mukaan, tämä on siihen sopiva työkalu.

TXT180 on niin ikään pilvipohjainen palvelu, joka on visuaalisesti melko pelkistetty ja selkeä. Se tarjoaa massaviestityksen ja automaattisten vastausten perustyökalut, mutta sen erityisenä ominaisuutena esiin nousee helppokäyttöinen tekstiviestiäänestysten järjestämiseen tarkoitettu työkalu. Myös TXT180:n web widget ansaitsee erityismaininnan.

SendHub on enemmän suurille yrityksille suunnattu monipuolinen viestintäratkaisu, joka voidaan asentaa joko paikallisesti tai verkon välityksellä toimivaksi. Kyseessä on paljon muutakin kuin tekstiviestimarkkinoinnin työkalu: SendHub on ensisijaisesti VoIP-palvelu, mutta sen SMS-markkinoinnin työkalut ovat sen verran monipuoliset, että se ansaitsee tässä yhteydessä erillisen maininnan. Jos yrityksesi kaipaa sekä VoIP- että SMS-markkinointi ratkaisuja samassa paketissa, on SendHub lyömätön vaihtoehto.

 

Adalina