Rahaa blogista kumppanuusmarkkinoinnin avulla

Yksi yleisimmistä kysymyksistä blogikirjoittajien parissa on: miten voin ansaita rahaa blogillani? Mikäli perusasiat ovat kunnossa – eli mikäli blogillasi riittää jo jonkin verran lukijoita – on aika tutustua affiliate- eli kumppanuusmarkkinointiin. Kyseessä on sekä mainostajan että blogikirjoittajan kannalta potentiaalisesti hyvin tehokas ja palkitseva markkinoinnin muoto.

Mitä kumppanuusmarkkinointi merkitsee?

Kumppanuusmarkkinoinnissa on yksinkertaisesti määriteltynä sellaisesta markkinoinnista, jossa mainostava yritys maksaa kumppanilleen tuotetun tuloksen perusteella. Tämän takia puhutaan usein myös ”tulospohjaisesta markkinoinnista”. Mainostajan kannalta tässä piilee selkeä etu: mainostava taho maksaa vain ja ainoastaan toteutuneesta tuloksesta. Kansanomaisesti ilmaistuna persneton riski on siis miltei olematon.

Kumppanuusmarkkinointi toteutuu usein erillisen kanavan tai ohjelman kautta. Yksi ensimmäisistä ja edelleenkin tunnetuimmista on verkkokauppa Amazonin kumppanuusohjelma, joka on toiminut jo pitkälti 1990-luvun puolella. Amazon toimii kuten muutkin kumppanuusohjelmien tarjoajat: se maksaa kumppaneilleen osuuden toteutuneista myynneistä. Kumppaneiden roolina on siis houkutella tavalla tai toisella potentiaalisia ostajia.

Miten voin bloggaajana hyödyntää kumppanuusmarkkinointia?

Jos sinulla on esimerkiksi blogi, voit tienata tuottamalla liikennettä ja tätä kautta ostoja kumppanisi sivustolta. Tämä voi toteutua suoraan esimerkiksi jonkin verkkokaupan kanssa tai kolmannen osapuolen verkoston osana.

Yksinkertaistettuna homma voidaan tiivistää seuraaviin vaiheisiin:

  • Aloitat etsimällä tuotteen, jota tahdot mainostaa
  • Etsit kumppanuusohjelman, jonka piiriin tuote kuuluu (Amazon tarjoaa hyvin todennäköisesti juuri yksittäisiä hakemiasi tuotteita
  • Rekisteröidyt kumppanuusohjelmaan
  • Saat seurantalinkin, jonka voit lisätä blogiisi
  • Saat rahaa linkkiä klikanneista ostajista

Olemme tässä kirjoituksessa maininneet Amazonin jo pariin otteeseen. Vaikka kyseinen verkkokauppa on tullut myös meillä Suomessa yhä suositummaksi, ei se ehkä ole kotimaiselle yleisölle suunnatun blogikirjoittajan ykkösvalinta tai ainakaan ainoa valinta affiliate-markkinoinnin yhteistyökanavaksi. Suomessa toimivista kumppanuusverkostoista tarkasteluun kannattaa ottaa ainakin TradeTracket, EuroAds sekä Adtraction. Näihin rekisteröityminen on hyvin helppoa eikä niiden käyttö vaadi sinulta erityistä teknistä osaamista.

Jos satut olemaan jo jossakin määrin tunnettu bloggaaja, olet jo todennäköisesti saanut osaksesi useita lähestymisiä potentiaalisilta kumppaneilta. Miltei yhtä todennäköisesti suuri osa näistä ehdotuksista on ollut melko heppoisia palkitsevuutensa kannalta – monet tahtovat tuotteelleen näkyvyyttä ja ovat valmiita tarjoamaan sinulle lähinnä tuotteitaan ilmaislahjoiksi. Joissakin tapauksissa tämä voi toki olla sinulle riittävä palkkio, varsinkin jos olet aloitteleva tekijä, mutta sinun ei pitäisi myöskään alihinnoitella osaamistasi ja tuottamaasi sisältöä. Huonoista tarjouksista kannattaa ja on syytäkin kieltäytyä.

Seurantalinkkien sijoittelussa on hyvä olla rehellinen. Varsinkaan suomalainen blogikansa ei arvosta kovin korkealle bloggaajia, jotka yrittävät kätkeä kumppaniensa linkkejä postauksiinsa. Postauksen yhteydessä kannattaa siis aina mainita ihan suoraan, että nyt kyse on yhteistyökumppanin linkistä. Tuotearvostelujen yhteydessä on myös hyvä muistaa, että ihmiset osaavat kyllä lukea liiallisen kehun ja ylisanojen läpi: kritiikitön kritiikki ei toimi.

Millaisia tuotteita tai palveluita sinun sitten olisi hyvä blogissasi mainostaa ja tuoda esille? Paljon ratkaisee tietysti blogisi – mistä aiheesta kirjoitat? Mikä sinua itseäsi kiinnostaa? Et välttämättä halua mainostaa kosmetiikkaa autojen mekaniikkaa käsittelevässä blogissa. Tuskin taas vauvaperheen arkea päiväkirjamaisesti käsittelevä blogi kaipaa tuo paljoa myyntiä videopeleille. Luova saa olla, mutta maalaisjärkeä on hyvä käyttää.

admin