Perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin yhdistämisen edut

Moni markkinointitapaa harkitseva puntaroi perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin välillä. Hyviä uutisia: sinun ei tarvitse enää puntaroida. Usein tehokkain kampanja luodaan juuri näitä kahta markkinoinnin tapaa yhdistelemällä, sillä ne tukevat toinen toistaan ja luovat merkittäviä synergiaetuja. Ei ole mitään syytä laittaa kaikkia munia yhteen koriin.

Ennen kuin tutustumme näiden markkinontitapojen etuihin, voimme lyhyesti muistuttaa itseämme siitä, mitä näillä käsitteillä oikein tarkoitetaan. Lyhyesti: perinteinen markkinointi on kaikkea sellaista markkinointia, mikä ei tapahdu verkossa – esimerkiksi printtiä, radiota, TV-mainontaa… Tämän määritelmän mukaan myös monet uudehkot markkinointitavat, kuten sissimarkkinointi, voidaan laskea perinteiseksi markkinoinniksi. Vastaavasti digitaalista markkinointia on kaikki verkossa tapahtuva markkinointi: hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi, sähköpostimarkkinointi, sisältömarkkinointi…

Yksin digi ei tee autuaaksi

Digitaalisten markkinointikanavien vahva esiinmarssi on jatkunut jo yli parinkymmenen vuoden ajan, eikä digimarkkinoinnin volyymi osoita hiljenemisen merkkejä. Digimarkkinoinnin voima ei vähene jatkossakaan, sillä ihmisten verkossa käyttämä aika on varsinkin älypuhelinten leviämisen myötä kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti. Tämä voimakas kasvu on saanut monet markkinoijat tulemaan uskoon ja julistamaan digievankeliumia, hieman kärjistääksemme.

Ilman digimarkkinointia on vaikea pärjätä ja tuoda tuotteitaan tai palveluitaan ihmisten tietoisuuteen, se on selvää. Ei ole kuitenkaan missään nimessä syytä unohtaa, että yhä edelleenkään ihmisten koko valveillaoloaika ei kulu verkossa. On jopa nähtävissä niin sanottuja heikkoja signaaleja siitä, että jatkuvan verkossa olemisen tilalle on nousemassa vahva tilaus aidolle läsnäololle ja internetistä irtautumiselle. Ei, yksin digimarkkinoinnin kelkkaan ei välttämättä kannata hypätä – perinteiset kanavat puolustavat edelleen olemassaoloaan.

Monissa suhteissa perinteinen markkinointi on digitaalista tehokkaampaa. Esimerkiksi lehdistötiedotteet puolustavat edelleen paikkaansa ja hyvinkin kaupallista sisältöä sisältävä tiedote voi päästä läpi medioissa. Varsinkin hieman pienempien paikkakuntien lehdet tai ilmaisjakelulehdet kaipaavat usein sisältöä ja ovat yllättävän valmiita julkaisemaan hyvin kirjoitettuja lehdistötiedotteita, joissa kaupallinen tarkoitusperä hädin tuskin peittyy. Älä unohda myöskään puhelinmarkkinointia: monilla aloilla niin kutsuttu ”cold calling” toimii yhä edelleen. Puhelinmyyjät ovat yhä täyttä todellisuutta, kuten moni harmikseen on saanut todeta.

Digitaalinen ja perinteinen yhteen

Miten sitten digimarkkinointi ja perinteinen markkinointi voivat paiskata kättä ja toimia yhdessä? Yksi hyvin perustavanlaatuinen ja yksinkertainen esimerkki on TV- tai lehtimainos, jossa kehotetaan vierailemaan tietyssä verkko-osoitteessa. Verkkosivujen osoitteet ovat hiljalleen tipahtaneet pois perinteisen median mainoksista (koska ihmiset ovat oppineet käyttämään Googlea), mutta varsinkin WWW:n suosion kasvun alkuaikoina jo pelkkä kotisivujen olemassaolo tuntui olevan syy mainontaan.

Luonnollisesti nykyisin perinteisessä mediassa kuluttajia ohjataan digitaaliseen maailmaan hieman edistyneempien kutsujen avulla – kukaan ei enää näinä päivinä käy verkkosivustolla vain sen takia, että sellainen on olemassa, pelkästä surffailun ilosta. Ei, perinteisen markkinoinnin avulla markkinoidaan tätä nykyä digitaalisia palveluita ja tuotteita siinä missä autoja, elintarvikkeita, vaatteita tai lomamatkoja.

Nykyisin perinteinen ja digitaalinen markkinointi voivat olla saumattomasti toisiaan tukevia osia yrityksen markkinointistrategiaa. Monet perinteisen markkinoinnin kultakauden aikana opitut niksit ja lainalaisuudet pätevät yhä edelleen verkkomaailmassa: me ihmisinä emme ole lopulta muuttuneet niin paljon uuden median myötä. Tuoteostoksia tehdessä ostamme yhä itse tuotteen ja sen käyttöarvon ohella usein myös statusta ja eksklusiivisuutta, ostammepa sitä sanomalehden perinteisen tarjousmainoksen perusteella kivijalkakaupasta tai lifestyle-blogissa nähtyä mainosbanneria klikkaamalla verkkokaupasta.

Samaten niin digitaalisessa kuin perinteisessäkin markkinoinnissa menestyksekkään markkinoinnin ehdoton avaintekijä on tuntea kohdeyleisönsä ja osata tämän perusteella valita oikeat kanavat markkinoinnille – niiden tulee olla sellaisia kanavia, joita kohdeyleisö kuluttaa. Tehtävä on haasteellinen varsinkin nuorten yritysten ja / tai uusien tuotteiden kohdalla. Hyvät uutiset ovat kuitenkin, että kohdeyleisön ja oikeiden kanavien löytämisessä digitaalisten ja perinteisten kanavien keinovalikoimasta löytyy toinen toistaan tukevia apuvälineitä. Moderni verkkoanalytiikka ja sen työkalut ovat yhä useammin helppokäyttöisiä ja havainnollisia (esimerkkinä Google Analytics), ja niiden antamia tuloksia voi soveltaa myös esimerkiksi printtimainonnan ostamiseen.

 

Adalina