Mitä on orgaaninen markkinointi?

Orgaaninen markkinointi, joka ei varsinaisesti ole vakiintunut suomenkielinen termi (johdettu termistä organic marketing), on yksinkertaistetusti ilmaistuna sellaista markkinointia ja mainontaa, joka ei ole maksettua. Niin perinteisen kuin digitaalisenkin markkinoinnin voi siis jakaa toisaalta maksettuun, toisaalta orgaaniseen markkinointiin.

Asiakkaita kuin luonnostaan

Orgaanisen markkinoinnin avulla asiakkaat ikään kuin pyritään saamaan luonnollisesti yrityksesi tuotteiden ja palveluiden piiriin sen sijaan että maksaisit sellaisesta näkyvyydestä, joka houkuttelee heitä puoleesi. Mieleen nousee heti rahapelien maailma, jossa maksettua markkinointia on usein rajoitettu lainsäädännön keinoin – näkyvyys on hankittava orgaanisesti sosiaalisen median kautta.

Yksi esimerkki ovat erilaiset ”hullujen vedonlyöntikohteiden” tarjoamiset – vedonlyöntiyhtiö voi tarjota kertoimia esimerkiksi sen puolesta, löytyykö lumimies Jeti tai tekeekö Elvis comebackin tiettyyn ajankohtaan mennessä. Erityisesti brittiläinen William Hill -peliyhtiö on kunnostautunut näiden kohteiden saralla. Näillä kohteilla ei niinkään ole tarkoitus saada pelaajia panostamaan niihin, pikemminkin herättämään huomiota mediassa. Iltapäivälehdet raportoivatkin hyvin usein erikoisista vedonlyöntikohteista, mikä voidaan todeta näiden peliyhtiöiden orgaanisen markkinoinnin onnistumisiksi.

Asiakkaita voi houkutella sisällön avulla. Sisältömarkkinointi ja orgaaninen markkinointi toimivat hyvin usein limittäin. Luomasi sisältö voi, mikäli se on riittävän laadukasta, tuoda huomattavasti liikennettä verkkosivustolle. Tällöin et tarvitse varsinaista maksettua hakukonemainontaa – hakukoneoptimoitu sisältö, jota julkaistaan säännöllisesti, auttaa brändisi näkyvyyden luomisessa.

Ääni brändille verkossa

Yksi parhaista käyttötavoista orgaaniselle markkinoinnille on brändin oman äänen luominen. Niin SEO-optimoidun sisällön kuin sosiaalisen median julkaisujen tulisi sisältää yhtenäinen puhetapa – ei identtinen, mutta yrityksellesi selkeästi tunnistettava tyyli. Sen tulisi säilyä yhtenäisenä riippumatta siitä, mikä taho julkaisuja kulloinkin luo. Tämän tyylin kehittämisessä apuna voi toimia esimerkiksi ”voice of brand” -opas, jota sisältöjen tekijät voivat tarvittaessa konsultoida. Tällaisessa oppaassa määritellään siis se puhetapa, jota yrityksesi ulospäin suuntautuvassa markkinointiviestinnässä käytetään.

Useimmiten orgaaninen markkinointi verkossa keskittyy juuri hakukoneisiin ja sisältöön, mihin jo aiemmin viittasinkin. Hakukoneoptimointi on oma maailmansa, johon perehtyminen kannattaa. Sen perusteisiin voi perehtyä kuka tahansa ja jo pienillä toimenpiteillä voi saada sisältönsä ja sivustonsa kanssa paljon aikaan. Esimerkiksi WordPressille löytyy useita hyvin edistyneitä mutta samalla helppokäyttöisiä lisäosia, jotka ovat keskittyneet SEO:oon: Yoast SEO, Broken Link Checker… Mikäli haluat satsata tähän osa-alueeseen tosissasi – mitä varauksetta suosittelemme – asiantuntevan ulkopuolisen tahon palveluiden käyttäminen voi olla paikallaan. SEO-optimoitu sisältö voi tuoda optimoimattomaan sisältöön verrattuna jopa viisi kertaa enemmän liikennettä sivustollesi.

Sisältö voi nostaa brändisi arvoa myös kohottamalla asiantuntijastatustasi. Kun verkkosisältösi on laadukasta ja osoittaa, että tunnet sen alueen, jota palvelusi ja tuotteesi edustavat, voivat aiheesta yleiselläkin tasolla tietoa etsivät ihmiset törmätä brändiisi. Mikäli tarjoamasi tieto on arvokasta ja tekee lukijoihin vaikutuksen, alkavat he todennäköisesti pitää yritystäsi ainakin jossakin määrin asiantuntevana toimijana.

Verkossa orgaaninen markkinointi vaatii toimiakseen jatkuvaa seurantaa. Analytiikkatyökalujen avulla kykenet näkemään, millainen sisältö tuo esimerkiksi hakukoneiden kautta orgaanisia kävijöitä – eli niitä kävijöitä, jotka löytävät sivustosi luonnollisten hakutulosten, ei maksetun mainonnan, kautta. Voit hyvin seurata myös sitä, millainen sisältö luo liidejä ja myyntiä. Tilastojen avulla pääset katsomaan, mitkä kanavat tuottavat parhaiten tulosta – sähköpostit, somejulkaisut vai esimerkiksi blogikirjoitukset.

Kaikilla yrityksillä ei välttämättä ole varaa tehdä isoja satsauksia maksettuun markkinointiin. Orgaaniseen sen sijaan on – jo yksinkertaista kotisivua aukioloaikoineen ja yhteystietoineen voidaan pitää orgaanisena markkinointina. Brändin äänen kehittäminen ei vaadi juurikaan rahallista satsausta, vain mietintää siitä, mitä ajattelutapaa ja millaisia arvoja tahdotte yrityksellänne edustaa. Näiden asioiden hoitamisen ja miettimisen tulisi olla jokaisen yrityksen perusasioita.

Maksettu ja orgaaninen markkinointi tukevat toisiaan

Kuten suurin osa teistä lukijoista varmaankin jo tietää, puhumme ja kirjoitamme usein sen puolesta, ettei yksikään menestyksekäs markkinointistrategia voi laskea painoaan vain yhden jalan varaan. Siinä missä perinteinen ja digitaalinen markkinointi täydentävät toinen toisiaan ja luovat parhaillaan ”1+1=3”-tyyppisen tuloksen, sama pätee maksetun ja orgaanisen markkinoinnin osalta.

Sekä maksetulla ja orgaanisella markkinoinnilla pyritään usein osallistamaan ihmisiä. Nämä kaksi markkinoinnin tapaa eivät ole siis vastakkaisia tavoitteidensakaan puolesta. Menestyksekästä markkinointistrategiaa luotaessa on tarpeen miettiä, minkä tavoitteiden täyttämiseen käytetään maksettua, minkä täyttämiseen orgaanista markkinointia – ja milloin molempia.

 

Adalina