Kaikkien aikojen Super Bowl -mainokset

Super Bowl on vertaansa vailla oleva urheiluspektaakkeli, jonka väliaikashow on miltei yhtä suuri juttu kuin itse kentällä pelattava amerikkalaisen jalkapallon ottelu. Mainonnan ja markkinoinnin puolesta kyseessä on niin ikään yksi vuoden kohokohdista, ja tunnetusti Super Bowl -lähetyksen TV-sekunnit ovat alan kalleimpia: 30 sekunnin mainosspotti kustansi vuoden 2015 Super Bowlissa noin 4,5 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Vuonna 2019 summa oli noussut jo 5 miljoonaan. Lisäksi myynnissä on myös alueellisesti esitettäviä mainoksia.

Siinä missä mainosten hinta on noussut legendaariseksi, on myös osa mainoksista noussut niin ikään kuolemattomien mainosten joukkoon. Nähtäväksi jää, nouseeko jokin vuoden 2019 mainoksista tähän luokkaan vuosien saatossa – tänä vuonna mainostivat muun muassa ADT-turvayhtiö, lukuisat automerkit (Audi, Kia, Mercedes-Benz), M&M (eli Mars Corporation) ja Pringles. Seuraavaksi luomme katsauksen kaikkien aikojen Super Bowl -mainoksiin.

Pepsi, 1992

Pepsi on usein joutunut tyytymää colajuomien kakkostilaan Coca-Colan takana, mutta kesällä 1992 juoma oli viileintä hottia, eikä vähintään alkuvuodesta ensimmäistä kertaa Super Bowl -mainostauolla esitetyn mainoksensa ansiosta – pääosassa mainoksessa oli tuon ajan ehdoton seksisymboli numero uno, aerobic-videoistaankin tuttu malli, Cindy Crawford. Cindyn ohella mainos esitteli Pepsin tölkin uuden designin.

Apple, 1984

Vuoden 1984 ottelun tauolla esitettiin Applen ”1984”-nimeä kantanut mainosfilmi, jota pidetään yleisesti yhtenä kaikkien aikojen ikonisimmista mainoselokuvista. Se oli mullistava jo ohjaajansa puolesta: Ridley Scott oli jo tuolloin toiminut Blade Runnerin tuottajana, mikä näkyykin dystopiaa maalailevassa pätkässä selkeästi. Kyseisessä ympäristössä Apple nousee yksinäisenä soihdunkantajana tyranniaa vastaan – yhä vallitseva mielikuva yhtiöstä individualistin valintana sai monien mielestä alkunsa tästä tv-mainontaa muuttaneesta spotista.

McDonald’s, 1993

Usein Super Bowl -mainokset keräävät huomiota erityisesti niissä esiintyvien henkilöiden kautta. Mäkkäri sai vuoden 1993 mainokseensa kaksi amerikkalaisen urheilumaailman suurta nimeä koripallon puolelta, Michael Jordanin ja Larry Birdin. Mainoksessa Jordan ja Bird pelaavat vastakkain yksi vs. yksi -korismatsin. Entä mikä on ottelun panoksena? Tietenkin Big Mac -hampurilainen. Mainoksen menestyksestä kertoo se, että siitä on kuvattu lukuisia uusintaversioita – usein tietenkin parodian keinoin.

Volkswagen, 2011

Missään nimessä kaikki finaaliottelun mainostaukojen sulostuttajat eivät ole jättiläismäisen budjetin mainoksia, vaikka niiden takana Volkswagenin kaltainen jättiyhtiö olisikin. Vuoden 2011 mainoksessa esiintyy paitsi VW:n uusi Passat-malli, miltei suuremmassa roolissa Star Wars -leffasarja. Mainoksen päähenkilönä on sympaattinen pikkupoika, joka on pukeutunut Darth Vaderiksi. Viraalimenestys oli taattu, mitä voikin pitää yhtenä modernin ajan Super Bowl -mainosten merkittävänä menestyksen mittarina.

Nissan, 1997

Autovalmistajat ovat totisesti sankoin joukoin liikkeellä Super Bowlin yhteydessä, mikä nähtiin myös tänä vuonna (2019). Japanilainen Nissan on kuitenkin mainostanut tuotteitaan loppuottelun kalliilla mainospaikoilla vain kerran – mutta se teki sen sitäkin upeammalla spotilla. Nissanin ”Pigeons”-mainos (eli ”Kyyhkyt”) oli riemukas ja isosti toteutettu Top Gun -parodia, joka nousi välittömästi klassisten humorististen mainosfilmien joukkoon. Kakkaavat linnut eivät koskaan lakkaa naurattamasta!

Budweiser, 1995

Budweiser kuuluu niiden brändien joukkoon, joiden näkyvyys Super Bowlin ja laajemmaltikin amerikkalaisen urheilun parissa on miltei itsestäänselvyys. Tämä maultaan varsin… no, hillitty olut on esiintynyt lukuisissa Super Bowl -mainoksissa, mutta laulavia sammakkoja sisältävä ysärin puolivälin spotti on ehkäpä yksi ikonisimpia olutmainoksia kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mainoksessa esiintyy siis kolme rupisammakkoa rämeellä, baarin edustalla. Yksi ”laulaa” tavua Bus, toinen Weis, kolmas Er. Yksinkertaista mutta toimivaa.

Coca-Cola, 1980

Yksi kaikkien aikojen vaikuttavimmista Super Bowl -mainoksista oli Coca-Colan vuoden 1980 mainos, jonka pääosassa esiintyi legendaarinen jenkkifutaaja Joe Greene. Mainos ei ollut humoristinen tai mitenkään erityisen nokkela – se erottui joukostaan etenkin noihin aikoihin poikkeuksellisella tunteellisuudellaan ja elokuvamaisuudellaan. Minuutin pätkä onnistuu kertomaan koskettavan tarinan ja on yhä yksi tv-mainonnan kulmakivistä, joka löytyy monista alan oppikirjoista.

 

Adalina