Instagram-markkinointi ja sen voima

Instagram löi läpi toden teolla viimeistään vuonna 2015, ja nykyisin se on monilla mittareilla maailman merkittävin somekanava. Kyseisen palvelun läpimurrossa oli kuitenkin merkittävää se, että vielä pitkään sen suosion rajun nousun jälkeenkin Instagram-markkinointi oli lapsenkengissään. Osittain tähän olivat syynä itse ”Instan” tuolloin melko rajoittuneet työkalut tarkoitukseen, osittain taas mainostajien ja markkinoijien tottumattomuus ja näköalattomuus uuden alustan suhteen.

Instagramin merkitys numeroiden valossa

On yhä edelleen yrityksiä, joissa ei oikein tunnuta uskovan Instagramiin – jos somemainontaan pistetään rahaa ja resursseja, pistetään ne Facebookiin. Missään nimessä Facebookin merkitystä ei pidä vähätellä, mutta useimmilla mittareilla Instagram on vähintäänkin yhtä merkittävä kanava ja alusta. Samalla pitää myös ymmärtää kanavien erilaisuus: Facebookissa teksti ja linkkien jakaminen ovat pääosassa, Instagram taas on ennen kaikkea visuaalinen väline.

Yhdysvalloissa noin 50 % aikuisväestöstä käyttää Instagramia päivittäin. Tämä on todella merkittävä määrä potentiaalisia asiakkaita myös monelle suomalaiselle yritykselle, mutta heikosti ei mene Installa täällä kotimaan kamarallakaan: arviolta noin kolmannes suomalaisista käyttää Instagramia päivittäin. Nuorissa (alle 25-vuotiaissa) tämä luku on noussut jo yli 70 %:n.

Vuoteen 2020 mennessä Instagramilla on arvioitu olevan miljardi käyttäjää – vuoden 2017 syyskuussa tämä luku oli jo 800 miljoonaa. Noista 800 miljoonasta Instagram ilmoitti jopa 500 miljoonan käyttävän palvelua päivittäin. Kyse ei ole siis mistään pienestä jutusta, johon vain heitellään satunnaisia kännykkäkameran räpsäisyjä.

Ammattimaisen valokuvan merkitys

Vaikka Instagram onkin pääasiallisesti älypuhelimen avulla käytettävä sovellus, voi siihen lisätä kuvia myös tietokoneelta käsin ja näin hyödyntää ammattimaisten järjestelmäkameroiden kuvia. Kuvien tulisikin olla ammattimaisia ja esteettisesti korkeatasoisia. Ne viestivät suoraan yrityksesi ja tuotteesesi ymmärrystä estetiikasta. Niiden tulisi samalla myös sopia yrityksesi yleiseen visuaaliseen ilmeeseen.

Ammattimainen kuva ei silti saa olla liian siloiteltu – amerikkalainen Laundry Service -sometoimisto totesi vertailussaan, että luonnolliseksi koetut valokuvat päihittivät lavastetuiksi koetut kuvat osallistavuudessa. Ei ole siis mitään mieltä buukata valokuvaajaa ja kallista studiotilaa jokaista instajulkaisua varten. Muista kuitenkin, että luonnollinen ja ruma eivät missään nimessä ole synonyymeja. Toisinaan myös tietynlainen rumuus tai rujous voi olla tietoinen esteettinen valinta.

Hashtagien käyttö

Hashtagien eli aihetunnisteiden käyttö saattaa monien mielestä mennä joskus överiksi, mutta ei niiden käyttöä pidä arastella. Jokaisen postauksen tässä somekanavassa tulisi sisältää ainakin pari hashtagia – yrityksesi ja/tai tuotteesi oma sekä yksi tai muutama yleinen aihetunniste. Tällaiset yleiset aihetunnisteet voivat olla melkein mitä tahansa: paikkoja, abstrakteja käsitteitä… seuraa kuitenkin kilpailijoita ja tavallisia Insta-käyttäjiä saadaksesi inspiraatiota. Käytä sellaisia tunnisteita, joita joku muukin käyttää!

Ylikäytön kiusaus

Ehkä varsinkin aloittelevan Instagramin käyttäjän suurin haaste on löytää oikea tasapaino riittävässä aktiivisuudessa. Päivityksiä tulisi tulla riittävän usein – mutta ei liian usein. Harvoin jutun juurta ja aihetta riittää useisiin päivityksiin joka päivä, mutta vastaavasti harvoin kuluu montaa päivää ilman jotakin jakamisen arvoista. Yksi julkaisu (miltei) joka päivä lienee hyvä tavoite. Ei silti pidä panikoitua, jos tähän ei tunnu riittävän materiaalia: tikusta ei pidä Instassakaan tehdä asiaa.

admin