Hakukoneoptimoinnin merkitys markkinointityöllesi

Hakukoneoptimointi eli lyhyemmin SEO (Search Engine Optimization) on ollut jo pitkään kaikkien digitaalisesta kiinnostuneiden tietoisuudessa, mutta sen merkitystä markkinointiperspektiivistä ei ole aina onnistuttu ymmärtämään kovin hyvin. Varsinkin ainostaan tai pääasiallisesti verkossa toimiville yrityksille ja yrittäjille SEO:n merkitys saattaa olla ratkaiseva. Miksi näin on, siihen syvennymme tässä merkinnässä.

Haut tuovat valtaosan verkkosivustojen liikenteestä

Jokainen, joka kokee kykenevänsä tarjoamaan muille ihmisille arvokasta tai merkittävää sisältöä verkossa, toivoo varmasti myös mahdollisimman paljon vierailijoita sivustolleen. Ilman vierailijoita hyväkin sisältö jää arvottomaksi – internetissä puu ei kaadu, mikäli kukaan ei näe sen kaatuvan.

Niin kutsuttu orgaaninen haku on merkittävin tapa kävijöiden saapumiselle verkkosivustoille. Orgaanisella haulla tarkoitetaan hakukoneiden kautta tulevia hakuja, jotka eivät tule maksettujen hakukonemainosten (kuten Googlen AdWordsin) kautta. Google on selkeästi merkittävin hakukone, jolla on Suomessakin yli 90 % osuus kaikista hauista. Muita merkittäviä hakukoneita ovat Bing, DuckDuckGo ja Yahoo. Venäjällä Yandex on merkittävä tekijä, Kiinassa Baidu.

Suurimmalle osalle Googlen hyvien käytäntöjen seuraaminen riittää, sillä kilpailevatkin hakukoneet käyttävät hyvin samankaltaisia kriteerejä sivustojen rankkaamiseksi. Kun saat kävijät sivustollesi ja itsellesi tärkeät hakusanat korkeille sijoille, on myyntisuppilon ensimmäinen vaihe käytännössä hoidettu. Luonnollisesti SEO-käytäntöjä voi jossakin määrin soveltaa myös maksettuun hakukonemainontaan: hakukoneiden maksullistenkin tulosten tulisi näyttäytyä selkeinä, eikä niiden tulisi olla harhaanjohtavia.

Optimointi merkitsee myös käytettävyyttä

Hakukoneoptimointi merkitsee paljon muutakin kuin pelkkää sijoittumista korkealle Googlen hakutuloksissa. Yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka määrittää hyvän onnistumisen näissä tuloksissa, on sivuston käytettävyys ja käyttäjäkokemus. Kun panostat sivustosi käytettävyyteen ja käyttökokemukseen, teet samalla myös paljon hakukonenäkyvyyden eteen.

Mitä kaikkea tämä sitten merkitsee? Google on julkaissut listan tärkeimmistä tekijöistä, joihin kuuluvat muun muassa sivuston vasteaika (satsaa siis laadukkaaseen palvelimeen ja koodiin!) sekä näinä päivinä desktopin rinnalle vähintään yhtä tärkeäksi noussut mobiilikäytettävyys. Sivustolla navigoinnin tulee olla loogista ja nopeaa, joten selkeä sivuston rakenne on niin ikään avainasemassa.

SEO ei ole kallista – välttämättä

Markkinointibudjettisi voi olla mitä vain – vaikka pyöreä nolla – mutta SEO ei siihen tee isoa lovea. Mikäli työtunteja ei lasketa mukaan, voi se olla jopa ilmaista. Parhaat käytännöt ja niiden toteuttaminen eivät kaikessa laajudessaankaan ole mitään verrattuna kalliisiin mainoskampanjoihin verkossa ja perinteisissä medioissa.

Toki optimointiinkin saa kulumaan rahaa, varsinkin jos sitä palkkaa tekemään kalliin ulkopuolisen toimiston tai tekijän, joka ei osaa asiaansa. Alalla liikkuu valitettavan paljon itse itsensä jalustalle korottaneita digievankelistoja, jotka Google-sertifikaatin perustettuaan perustavat omia ”SEO-akatemioitaan” ja tekevät tunnin parin työllä sekä automatisoidulla raportoinnilla paksua tiliä.

Jos olet talon sisäisen SEO-osaajan sijaan valitsemassa ulkopuolista ammattilaista, ole tarkkana referenssien kanssa. Pidä myös huoli siitä, että ulkopuolinen tekijä myös tekee asioita sivustollesi tai sivustoillesi aktiivisella otteella. SEO-strategian laatiminen ja sen aktiivinen seuraaminen ja päivittäminen ovat myös tarpeen. Ns. black hat -tekniikoitakin käyttäviä SEO-toimistoja toimii markkinoilla – kyseessä on eräänlainen Googlen huijaaminen esimerkiksi linkkejä ostamalla. Tällaisesta toiminnasta kiinni jääminen voi aiheuttaa merkittävää hallaa hakukonenäkyvyydelle ja näin vaikuttaa yrityksesi tulokseen suoraan negatiivisesti.

Tulokset muuntuvat numeroiksi

Vaikkakaan SEO:n vaikutuksia ei ole helppo muuntaa suoraan rahallisiksi, voit kuitenkin helposti nähdä, tuottaako se tuloksia – käytännössä sinun on vain seurattava sivuston kävijämääriä ja liikenteen lähdettä. Mikäli hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden jälkeen sivustosi alkaa saada enemmän liikennettä orgaanisista hauista, olet tehnyt jotakin oikein. Miltei maallikonkin on suhteellisen helppo nähdä, mitkä toimenpiteet tuottavat tulosta.

admin