Esimerkkejä laadukkaista perinteisen markkinoinnin kampanjoista

Kaikelle on paikkansa ja aikansa, mutta tällä kertaa käännämme katseemme eräisiin ikonisimmista ja onnistuneimmista upeista perinteisen markkinoinnin kampanjoista. Mukana on vähän uudempaa ja vanhempaa markkinointiosaamista. Joskus vanha temppu on todellakin parempi kuin pussillinen uusia, mutta usein parasta on lopputuloksen kannalta, mikäli nämä onnistutaan yhdistämään!

Barack Obaman presidentinvaalikampanja

Yhdysvallat ja koko maailma siinä sivussa on saanut nauttia Amerikan oranssin ihmemiehen, Donald Trumpin, valtakaudesta jo hyvän tovin. Trumpin kampanjalla oli omat ansionsa, saipa se apua mistä hyvänsä, mutta ikimuistoinen markkinointikampanja sen taustalla ei ollut. Toisin oli Barack Obaman kampanjassa vuoden 2008 vaaleissa.

Obaman kampanjan sanoma oli hyvin yksinkertainen ja perinteikäs mainoskampanjan sanoma: se ei nimittäin keskittynyt niinkään konkretiaan kuin unelmaan. Vuoden 2007 alussa Obama oli tuntematon altavastaaja, rivisenaattori jolla oli omituinen ulkomaalaiselta kalskahtava nimi: Hillary Clintonin piti olla itsestään selvä valinta demokraattisen puolueen presidenttiehdokkaaksi.

Obama onnistui kuitenkin keräämään kampanjaansa rahaa enemmän kuin yksikään toinen ehdokas ikinä. Kyseessä oli ensimmäinen poliittinen ehdokas, joka onnistui tuomaan valtakunnalliseen kampanjaan vahvan ruohonjuuritason ja digitaalisen kampanjoinnin – ja yhdistämään nämä toisiaan ruokkivalla tavalla.

Obamasta ei olisi tullut presidenttiä ilman somea ja digitaalista mediaa, mutta toisaalta nämä eivät olisi koskaan nousseet merkittäviksi tekijöiksi ilman asiaansa ja ehdokkaan sopivan ympäripyöreään positiiviseen viestiin uskonutta kannattajakuntaa. Lisäksi viestiä tuki tietenkin ehdokkaan karismaattinen persoona, joka näytti kilpaililjoiden (niin oman kuin kilpailevankin puolueen) rinnalla erittäin freesiltä.

Guinness-olut – perinnetietoisuutta ja brändin arvoa kunnioittaen

Irlanti on itsessään yksi vahvimmista maabrändeistä – sellaisesta voivat alexstubbit ja jormaollilat Suomen kohdalla vain uneksia. Mikäli jokin brändi pääsee liittämään itsensä läheisesti arvokkaaseen maabrändiin, on tämä vain ja ainoastaan jättipotti. Siinä missä monet muut vahvat eurooppalaiset maabrändit (Ranska, Italia, Espanja…) liittyvät juomapuolella viiniin, on Irlanti ehdottomasti olutmaa. Eikä tarvitse kovin kauaa miettiä, mikä olut Irlannista tulee ensimmäisenä mieleen: Guinness.

Guinnessin irlantilaisuus on tietenkin tosiasia, mutta paljon on sen esille tuomiseen ja siihen liitettävien positiivisten eteen myös tehty työtä. Brändiin yhdistyvät ”vanhan maailman” ja perinnetietoisuuden sekä korkean laadun mielikuvat. Tätä mielikuvaa on rakennettu tietoisesti ja ennen kaikkea yhteneväisesti jo 50-luvulta lähtien: Guinnessin mainontaa tarkasteltaessa eivät erotu niinkään yksittäiset spektaakkelinomaiset kampanjat kuin pitkä kaari, joka kantaa vahvaa mielikuvaa rakentaen vuosikymmen toisensa jälkeen. Tämä brändi on yksi parhaista osoituksista pitkäjänteisyyden suhteen.

Irkkupanimo ei ole silti jäänyt yksin perinteisen oluensa varaan makaamaan – itse asiassa Guinness on varovasti mutta vakaasti tekemässä avauksia myös nuoremman yleisön sekä naisten suuntaan. Tätä ei niinkään tehdä uusilla tuotelanseerauksilla (joskin niitäkin on luvassa, sillä perinteinen stout-merkki on lanseeraamassa myös lageria), vaan vanhan perinteikkään tuotteen avaamisella uusille kohderyhmille. Luvassa ei siis ole Guinness Lightia tai Slimiä. Sen sijaan luvassa on mainontaa, joka viestii Guinnessin olevan sopiva juoma kaikille – ja olleen sitä jo koko historiansa ajan.

SlotsMillion – uudella hypellä paljon julkisuutta

Joskus uusi ominaisuus itsessään ei ole välttämättä kovin hyvä tai valmis, mutta jo siitä puhuminen ja sen lanseeraaminen voivat tuoda julkisuutta mukanaan. Nettikasino SlotsMillion vaikuttaa ymmärtäneen markkinointiosastollaan tämän varsin hyvin, sillä se oli ensimmäinen verkossa toimiva rahapelisivusto, joka pääsi hyppäämään virtuaalitodellisuuden kelkkaan.

Virtuaalitodellisuus ja tekoäly olivat vuoden 2018 todellisia buzzwordeja: tulevaisuuden oli määrä olla näiden käsitteiden omaisuutta. Siksi SlotsMillionin puolelta oli nerokasta olla ensimmäinen VR-tekniikkaan pohjanneen peliympäristön lanseerannut nettikasino: julkisuus oli taattua. Itse pelituote toimii vain Oculus Rift -laitteiston kanssa ja oli vielä julkaisuhetkellään melko rajoitettu toiminnoiltaan, mutta sillä ei ollut kokonaiskuvan kannalta suurtakaan merkitystä. Käypä VR:n ja rahapelaamisen liitolle tulevaisuudessa miten tahansa, SlotsMillion ainakin keräsi paljon julkisuutta ja siinä sivussa tietenkin läjäpäin uusia asiakkaita sivustolleen!

admin